Filmszemcsi 2007

Handout 1: Fellini – Nyolc és fél
Handout 2: Wim Wenders
Handout 3: Woody Allen
Handout 4: Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot
Handout 5: Christopher Nolan: Memento, (2002)
Handout 6: Francois Truffaut

 

Filmek a filmről

(Film és reflexió)

(végleges)

 

Hogyan lehet gondolatokat képekkel kifejezni – a téma a filmkép filozófiájának (esztétikájának) egyik kérdése. Ezúttal olyan „reflexiós” filmeket elemzünk, melyek magát a filmcsinálás gondjait vizsgálják. (Film a filmezésről, film a filmcsinálóról stb.) Mi jelentheti az alkotási folyamatot, vagy akár a filmezés mögötti esztétikai problémákat. Egyfelől izgalmas, mert a néző betekinthet az alkotás menetébe, (mit csinál a rendező? Hogy müxik egy hollywoodi stúdió?), másrészt az alkotás „önvallomása” messzire is vezet, mert a kép/szöveg, mese és kép fonala mentén a filmbéli metafora, szimbólum, mesestruktúra stb. problémáiba ütközünk. A „képes beszéd” nem filozófia – és mégis megpróbálják. Miért? Hogyan? Mellékesen a filmbeli mesélés legújabb (posztmodern) elemeinek vizsgálatára is sort kerítünk a félév során.

Az elemzésre kerülő filmek (sorrend és egy-két cím változhat):

  • Godard: Bolond Pierrot
  • Fellini: 8 és fél
  • Wenders: A dolgok állása,
  • Soderbergh: Sex, lies, and videotapes,
  • Woody Allen: Kairó bíbor rózsája
  • (Antonioni: Nagyítás)
  • Truffaut: Amerikai éjszaka
  • Altman: A játékos
  • Bergman: Persona

Az irodalomjegyzéket az első órán adom meg.

Jegy ill. vizsga: dolgozat alapján.

Időpont, hely: csütörtök, 4-6 óra, 40-es terem.

U.i.: (csak itt szereplő szolgálati közlemény.) Nem kell félni tőle, mindenféle más filmes dologról is lesz benne szó, – a la carte – és még cserélni is lehet az étlapon szereplő „kajákat”. Készüljetek jóizű beszélgetésre – ha birtok.

 

 

Vizsgarend és irodalomjegyzék

Almási: Film filmről. Film és reflexió c. szeminárium

 

Olvasmányok:

 

1 Deleuze: Az akció-kép válsága, In: A mozgás-kép,Osiris,

2001, 257-280. o.

2 Pethő Ágnes: A mozgókép önreflexív eljárásai. http://www.korunk.org/oldal.php?ev=2002&honap=1&cikk=3140.

3 David Bordwell: Narration in the Fiction Film. 1985. Ebből:

4. fej. Principles of Narration. 48-63.old.

4 Kovács A. Bálint: A Semmi eltűnése. In: A film szerint a világ.

Patainus,2002. 92-132 old. (Ennek része a Nagyítás c.

film ismerete)

 

Vizsgadolgi: Elemzés, 4 oldal. (10-12ezer karakter)

Határidő: 2007 december 13 (csüt, du. 4 óra)

Bergman: Persona – mint a filmre reflektáló film.

vagy:

David Lynch: The Lost Highway (a cselekményvezetés posztmodern formái)

vagy

Tarantino: Ponyvaregény. A lineáris és a filmbeli eseménysor

különbségének leírása.

 

Advertisements