Drámaszemcsi 2006 – A szerelem abszurd dramaturgiájáról

(dráma-film, meg mindenféle szemcsi)

Program

A szerelem paradoxona: a másik teljes kisajátítása ill. önmegsemmisülés, s közben önmegvalósítás, boldogság-keresés, mámor – együttesen megvalósíthatatlan célok és életjátékok. Lelkek találkozása és testek csatája – csupa ellentmondásos viszony, mindegyiknek saját törvényei vannak (lehetnek), és mégis egy szenvedélybe olvasztva élik meg azok, akiket elér, – épp ezért lesz a szerelemből (olykor) pusztító szenvedély. Életdráma – dráma. Hiszen a szerelem csak úgy lesz drámatéma, hogy az élet egyéb tényeivel ütközik, ötvöződik, azokkal súrlódik. Önmagában is drámai, de csak más életelemekkel – hatalom, kötelesség, pénz, intézmények, rivalizálás, tabuk – együtt képes színpadi (filmbeli) drámaelemmé forrósodni.

A félév során olyan drámákat (és filmeket) fogunk elemezni, melyek a szerelmi szenvedély sajátos dramaturgiájára épülnek. Van-e a szenvedélynek dramaturgiája, vajon innen vette át a színház két ember viszonyának dramaturgiai szabályait?

Az elemzésre kerülő művek (sorrend később):

Javasolt irodalom:

  • Luhmann Niklas: Szerelem, – szenvedély. Jószöveg kiad. 1997
  • Barthes, Rolland: Beszédtöredékek a szerelemről, Atlantisz.
  • Simmel, Georg: A kacérság lélektana, Atlantisz, 1991

 

Vizsgadoli 2006

  1. Strindberg: Júlia kisasszony
  2. Sam Shepard: Vadnyugat
  3. Genet: Cselédek
  4. Ionesco: Székek

A dolgozat terjedelme: kb. 12.000 karakter (plusz-mínusz)

Leadási határidő: 2006. május 15 (hétfő) 16 óra, Esztétika Tanszéken, vagy az ott lévő dobozba.

Jegybeírás: két hét múlva, május 25. 16 óra.

Advertisements