Bernáth Aurél másik arca…

Amikor a szelíd (Gresham-körös) festőbe belevág a történelem: 56-os tankok lánctalpai börtönvárossá rajzolják Pest-Budát.

Mottókat keresek, és megyek sorba:

Budapest = fürdőváros (reklámszöveg, 1913)

Budapest = vérfürdőváros, (Örkény)

Bernáth Aurél= Budapest = börtönváros (1957-58)

 

Skiccek, rajzok, pannó darabjai – melyet (egészében) teljes hosszúságban állítottak ki az 1958-as Brüsszeli Világkiállításon. (Budapest látképe, alumínium pannó a brüsszeli világkiállítás magyar pavilonjának hátsó homlokzatán.) Az eredeti méret: 18m x 8m (!). Aztán a skiccek (lapok) eltűntek, aztán, mikor a Kiscelli költözött, Róka Enikő művészettörténész megtalálta a halom eredeti, alumínium rajzot, így most Gróf Ferenc festőművész – különös, drámai értelmezésben – installálta e lapokat a múzeum templom-termében. (By the way: A falon közli Bernáth Aurél levelét valamelyik képzőművészeti laphoz, hogy ne publikálják a vázlatokat, mert nem tudják visszaadni az eredeti színeit, az alumínium csillogását, a nagyságból adódó hatást – csak torzítanák, inkább ne közöljék. (Hát persze, addigra már az ilyen képkoncepció („Bp=börtön”) már le lett tiltva, ennek álma is tabu lett – és úgy is maradt. Annyira, hogy maga Bernáth, azaz a művész is elfelejtette. (A kiállítás címe: idézet. Déry a G.A. úr X-ben c. regényének az „Óra mutatók nélkül” címet tervezte. A tervezett cím, mint kifejezés igazi börtönpszichozisra utal…) A teljes pannó egyébként Budapest látképe a Gellért hegyről körbetekintve. Gróf Ferenc felbontja, lapokra szálazza a templomtérben a teljes pannót és a G.A. úr X szövegei alapján – kiemeli-bemutatja a „börtönváros” elemeit, melyek a tájkép-egyészben nyilván elrejtőztek, és így értelmezi újra Bernáth-ot. Nagy dobás.(Decemberben adja közre a rekonstruált teljes pannót.)

image001image003image005image007

Hihetetlen sorozat, voltaképp a brüsszeli pannó, csak éppen a lapok összevissza kiaggatva – a pannó még nincs rendezve/rekonstruálva. Ugyanakkor – számomra – a város házai – börtönépületek – modellje megvan: valamikor a Margit kőrúton (Mártírok útján) állt ez a szürkefalu börtön, (ma: helyén a Mammut hipermarket, a mártírokra – antifasisztákra,csak egy szerény kis emlékmű utal…) – na ilyen stílusú házak sora áll a pannón Pest helyén. Így pl. a Börtönváros 4” címűben mintha a Szépművészeti Múzeum állna középen, amit körbefognak a börtönépületek – pont a Hősök tere mellett – ott ahonnan nemrég vonultak le a tankok. A kép jobb alsó sarkában egy „normál” kis templom – talán ugyancsak a Margit körútról – nagyságrendileg más ki épület (törpe) – elnyomott a börtönfalak lenyűgöző emelkedéséhez képest.

Bernáth Aurél ’56 megrendítő hatására festette-rajzolta meg ezt a különös (rettenetes) városképet. Barátja, Déry Tibor – majdnem évfolyamtársak voltak – már sitten ült, – a mostani kiállítás címe is innen: B. A. úr X-ben mondja az alcím – (rímelve Déry börtönben írott regényére: G .A. úr X-ben-jére.)

Hihetetlen erejűek ezek a skiccek (vagy rajzok, panó részletek, vagy mifenék) egy ember visszatekint szocreálba hajló, – színvonalban persze emelkedett, (Gresham-körös) – műveire és az idők nyomása alatt, hazugnak találja őket. Vagyis a tankok árnyékában folytathatatlannak. Döbbenetes sorozat – közben a képeken persze sétálók is vannak az Erzsébet hídnál, napernyős hölgyek és lépcsőn futkosó gyerekek (lépcső mellett…) Élet van. A börtönben is lehet élni… Persze, ha Gróf – dec.14.-én összerakja a normál sorrendbe a rajzokat – akkor eltűnik ez a börtön-sorozat: felolvad Budapest teljes látképébe, elrejtőzik, ahogy akkor börtönök.

Nagy találmány a Kiscelli kiállítása és Gróf Ferenc installációja-feldolgozása. Az ilyen pillanatképek árulkodnak igazán szellemi életünk kondícióiról.

Mutató nélkül | B. A. úr X-ben

GRÓF FERENC KIÁLLÍTÁSA

Kiscelli Múzeum, kurátor: Mélyi József

  1. október 29 – december 31.

(A szerző fotói, és képcímei)

Képek:

Bernáth Aurél: Sétálók napernyővel, 1957

Bernáth Aurél: Börtönváros 1, (1957-1958)

Bernáth Aurél: Börtönváros 4, (1957/58)

Nő kutyával (fej külön, jobbra lenn)

Bernáth Arthur: Nő kutyával (fej – külön, mellette jobbra…) 1957-1958)

Advertisements